Adressändring

För att posten ska komma till hyresgästens nya adress är det viktigt att en flyttanmälan görs i god tid (minst fem arbetsdagar) före flytten.
Hyresgästen gör sin anmälan till Svensk Adressändring per telefon 020 – 97 98 99 eller via Internet – www.adressandring.se
Lantmäteriets lägenhetsnummer, se hyresavtalet under produkt (fyra siffror). Har lägenheten en specifik adress, ej trapphus, ska detta nummer inte behövas fyllas i.


Andrahandsuthyrning

Hyresgäst får inte hyra ut sin lägenhet i andra hand utan att Morastrand AB godkänner detta, se 39-40 §§ i Hyreslagen. För att få hyra ut lägenheten i andra hand krävs att hyresgästen har ”beaktansvärda skäl ”, t.ex. studier, förändringar i familje-, ekonomi-, eller arbetssituationen. Ansökan görs hos Uthyrningen.


Autogiro

Autogiro är en kostnadsfri service som innebär att pengar till hyran överförs automatiskt från hyresgästens konto till Morastrand AB i slutet av varje månad.
Med autogiro kan hyresgästen känna sig säker på att hyran alltid betalas i rätt tid.
Det enda hyresgästen behöver göra är att se till att det finns pengar på kontot ett par dagar innan förfallodagen.
För att ansöka om autogiro ska hyresgästen kontakta Uthyrningen.
Blankett Autogiro>>


Avfallshantering

Alla hushåll i kommunen ska sortera sitt avfall i en brännbar fraktion och i en komposterbar fraktion. Alla förpackningar och tidningar skall sorteras ur soporna och lämnas till någon av återvinnings-stationerna.
På återvinningscentralen lämnar du grovavfall såsom cyklar, möbler, stekpannor, elektronik, farligt avfall, trämateriel, däck och så vidare.
Återvinningscentralen är belägen på Vattumyren efter gamla Sollerövägen. Den är öppen måndag, 10.00 – 19.00, tisdag-onsdag 11.00 – 17.00, torsdag 10.00 – 19.00, fredag stängt samt lördag 10.00 – 14.00 året runt. Under perioden 1 maj – 30 sep även öppet fredagar 10.00-14.00.


Badkar

I de lägenheter som har badkar som standard får hyresgästen förvara badkaret i sitt förråd vid urmontering.


Barnpool

Barnpooler eller plaskdammar för de små är tillåtet, med ett vattendjup på max. 20 cm. Tänk på att inte lämna poolen obevakad och att tömma ur den en bit från huset, så snart barnen badat färdigt.
Större pooler än 500 liter är inte tillåtet, risken finns att de kan orsaka stora vattenskador på fastigheten om de går sönder eller när de ska tömmas. Dessutom finns risk för olyckor och drunkningstillbud.


Balkong

Balkongen får användas för vädring av kläder och för avkoppling. Blomlådor kan med fördel hängas på insidan av räcket. Det är inte tillåtet att skaka mattor från balkongen. Grillning tillåts endast med gasol- eller elgrill. Tänk på att visa hänsyn till dina grannar. Det är inte tillåtet att mata fåglarna.


Bankgiro

Morastrand AB har bankgiro nr 424-4844, kom ihåg att ange det ocr.nr som står på din hyresavi.


Barnvagnar

För allas säkerhet är det förbjudet att förvara barnvagnar i trapphusen. Om det börjar brinna i huset kan barnvagnarna hindra utrymning eller stå i vägen för räddningstjänsten.


Bilar

Gårdarna i våra områden är till för våra hyresgäster, inte för bilar. Du får köra in bilen i ett bostadsområde vid in- och utflyttning eller på- och avlastning. Du får stå där i max.10 minuter. Vid in- och utflyttning kan du få parkeringstillstånd från Uthyrningen. Vid låsta bommar används nyckeln till din bostad.


Besiktning

Uppsägning av hyreskontraktet ska alltid ske skriftligt om du vill flytta. Uppsägningstiden är tre hela kalendermånader. Vid dödsfall gäller en hel kalendermånad. Direkt när lägenheten är uppsagd görs en förbesiktning av lägenheten. Dag och tid bestäms vid uppsägningen och bokas av Uthyrningens personal. Förbesiktningens syfte är att kontrollera lägenhetens skick. Lägenheten kommer även att slutbesiktigas – städbesiktigas innan urflyttningen. Besiktningen bokas med Områdesansvarige för respektive område. Tänk på att boka tiden minst en vecka innan avflyttning.


Bevaka lediga hyresobjekt

Varför inte låta oss göra jobbet? Genom att lägga upp en bevakning av lediga objekt som passar just dina behov, får du ett e-postmeddelande när det finns ett ledigt objekt som matchar dina önskemål. Därefter loggar du in på vår webbplats och göra din intresseanmälan för det aktuella objektet. Observera att du måste ha e-post som kontaktsätt för att bevakningstjänsten ska fungera. Starta en prenumeration eller stoppa en redan aktuell prenumeration genom att logga in på ”Mina sidor”, www.morastrand.se


Brandvarnare

Brandvarnare ska finnas uppsatta i samtliga lägenheter. Den ska sitta kvar vid flytt och det åligger hyresgästen att byta batteri när så erfordras.


Bredband

Samtliga bostadsområden är fiberanslutna. Det finns ett lägenhetsnät i varje lägenhet där uttag för telefoni, bredband samt TV installeras. Open Universe är det företag i Mora som är kommunikationsoperatör.
Besök Open Universe hemsida https://openuniverse.se/morastadsnat för att se priser på bredbandsuppkoppling, telefoni och TV.
För att få information vid inflyttning om de tjänster som OpenNet har ska datorn anslutas till lägenhetsnätet i vardagsrummet. Informationen finns tillgänglig från kontraktsdatumet. Nätverksuttaget sitter på undersidan av dosan.


Cylinderbyten

Hyresgäst får ersätta borttappade nycklar, som medför cylinderbyte:

1 st cylinder med 3 st nycklar inkl. utbyte 600 kr
2 st cylinder med 3 st nycklar inkl. utbyte 700 kr
3 st cylinder med 3 st nycklar inkl. utbyte 800 kr
4 st cylinder med 3 st nycklar inkl. utbyte 900 kr

Tvättcylinder inkl. nycklar 200 kr

Bokningstagg till tvättstuga och port 200 kr


Diskmaskiner

Morastrand hjälper till att installera diskmaskin, utan kostnad, om el och vatten är förberett. Diskmaskinen ska finnas i köket, oemballerad. Tänk även på att införskaffa ett plastunderlägg.
I de lägenheter som inte är förberedda för diskmaskin kan Morastrand göra en bedömning om möjlighet finns för installation. Installationskostnaden medför en hyreshöjning.


Dusch

Drapperistång till duschplatsen ingår som standard. Hyresgästen får själv ombesörja inköp av duschsarg till golvet.


Dörrar

Hyresgästerna får plocka undan innerdörrarna i sin lägenhet och förvara dem så att de inte skadas eller förstörs.


E-faktura

Om du är Internetbankskund kan utnyttja denna tjänst. Alla som har en internetbank med betaltjänst kan få e-faktura. Du anmäler dig via din internetbank. När du har anmält e-faktura skickar Morastrand nästa hyresavi med e-faktura till din internetbank. Alla uppgifter som OCR-nummer, bankgironummer, förfallodag och belopp är redan ifyllda. Det enda du behöver göra är att logga in på din internetbank och kontrollera uppgifterna samt godkänna betalningen.


El

Hyresgästen kan själv välja sin elleverantör. Gå gärna in på www.elskling.se.
De hyresgäster som har individuell mätning genom Morastrand kan inte välja elleverantör. Förbrukning kan ses på Mina sidor.


Element

I de flesta bostäder finns det elementen med termostat. För att få ut maximalt med värme ska elementen vara varma upptill och kallare längre ner. Tänk på att inte täcka för elementen med tjocka gardiner eller möbler. Ibland behöver elementen luftas.


Energideklarationer

Morastrands fastigheter energideklareras, om du vill veta mer om någon fastighet vänd dig till Morastrands kontor.


Fackmannamässig tapetsering

Ska du göra om själv i din bostad är det viktigt att arbetet utförs fackmannamässigt – det vill säga lika bra som om en fackman skulle ha gjort det.
Om du ska tapetsera om själv är det viktigt med ett bra underarbete, vilket är grunden för ett lyckat och fackmannamässigt resultat.

  • Gamla tapetskarvar slipas ned och spacklas så att de inte syns igenom den nya tapeten.
  • Gammal tapet som sitter lös mot tak, golvsockel och foder ska tas bort och spacklas

Då får du en jämn och slät yta vilket är kravet vid fackmannamässigt utfört underarbete inför omtapetsering. Gällande själva tapetseringen, läs de instruktioner som står på tapetrullarna samt följ butikens råd.


Fastighetsberedskapen

För att hjälpa våra hyresgäster efter ordinarie arbetstid vid katastroffall, och för att undvika skador på fastigheterna så har Morastrand AB en fastighetsberedskap som kontaktas via SOS Alarm mellan 12:00-09:00.
Då vår strävan är att erbjuda bra boendeservice till så låg hyra som möjligt så utför vi endast de åtgärder som har stor betydelse för lägenhetens funktion och säkerhet.

Onödiga felanmälningar till fastighetsberedskapen kostar stora summor varje månad som i sin tur drabbar våra hyresgäster med ökande hyror.
Flera av de anmälningar som kommer till beredskapen är inte akuta ärenden och skulle kunna felanmälas.

Fastighetsberedskapen ska endast användas efter ordinarie arbetstid vid akuta ärenden.
Med akuta ärenden menar man fel gällande grundläggande funktioner i lägenheten såsom vattenläckage, avloppsstopp i lägenhetens enda toalett, huvudsäkringar etc.
Finns det risk för att fastigheten kan ta skada av ett fel som uppkommit, ska beredskapen omedelbart kontaktas, tel 023-711 450. Övriga fel ska felanmälas på tel. 0250-299 91 mån-fre mellan 09:00-12:00.


Felanmälan

Hyresgästen ringer Morastrands felanmälan helgfria vardagar mellan kl 09.00 – 12.00 på tel 0250-299 91. Felanmälan kan med fördel ske via hemsidan, www.morastrand.se

Akuta felanmälningar efter kontorstid – SOS Alarm, tel 023-711 450.
Med akuta felanmälningar menar man fel gällande grundläggande funktioner i lägenheten såsom vattenläckage, avloppsstopp i lägenhetens enda toalett, huvudsäkringar etc.
Finns det risk för att fastigheten kan ta skada av ett fel som uppkommit, ska beredskapen omedelbart kontaktas.

Enligt hyreslagen har du som hyresgäst ansvar för att vårda och sköta din lägenhet. I det ansvaret ingår bl.a. att regelbundet tömma och rensa golvbrunnen i badrummet, byta säkringar och lampor samt rengöra filtret i köksfläkten.

Om du önskar hjälp erbjuder vi detta mot en kostnad av:

  • Byte av lysrör och lampor (lysrör lampor ingår) 200:-
  • Byte av batteri till brandvarnaren 200:-
  • Rensning av vattenlås i golvbrunnen 350:-
  • Rensning av vattenlås i tvättställ badrum/wc 350:-
  • Flytt av badkar (förvaras i hyresgästens förråd) 350:-


Fest

Är det dags för fest? Vad trevligt! Tänk bara på att du har grannar att ta hänsyn till. Meddela gärna dina grannar i förväg och tänk på att både musik och röster hörs genom huset och kan störa fler än du tror. Störs du av grannens festande rekommenderar vi att du i första hand kontaktar din granne. Om du fortfarande störs kontaktar du Områdesansvarige på dagtid och Securitas som har störningsjour på kvällar, nätter och helger.

Vid bekräftad störning från securitas debiteras hyresgästen med 1300:-.

Fiberanslutning

Samtliga bostadsområden är fiberanslutna. Det finns ett lägenhetsnät i varje lägenhet där uttag för telefoni, bredband samt TV installeras. Open Universe är det företag i Mora som är kommunikationsoperatör.
Besök Open Universe hemsida https://openuniverse.se/morastadsnat för att se priser på bredbandsuppkoppling, telefoni och TV.

För att få information vid inflyttning om de tjänster som Open Universe har ska datorn anslutas till lägenhetsnätet i vardagsrummet. Informationen finns tillgänglig från kontraktsdatumet. Nätverksuttaget sitter på undersidan av dosan.


Flyttstädning

När du flyttar från din bostad ska den vara noggrant städad enligt ” Morastrands checklista för städning ”. Om bostaden inte är ordentligt städad när den nya hyresgästen flyttar in kan du i efterhand bli tvungen att betala för den städning som Morastrand måste göra.

Om du inte städar själv måste du se till att någon annan gör det åt dig. Du kan exempelvis köpa städning från privata företag. För sådan städning kan du få skattereduktion.


Fläktar

Fläkten ovanför spisen är en viktig del i din lägenhets ventilationssystem.
Rengör filtret i fläktkåpan en gång i månaden eller oftare vid behov. Diska filtret i vanligt diskmedel eller i diskmaskin. Se även till att ventilen i badrummet är rengjord.


Fåglar

Det är inte tillåtet att mata fåglar eller andra vilda djur på din uteplats, balkongen eller gård. Spillningen skräpar ner och fågelmaten kan dra till sig råttor.


Förråd

Vi rekommenderar att du inte förvarar stöldbegärlig egendom i förrådet. Om du förvarar stöldbegärlig egendom i förrådet rekommenderar vi att du kontaktar ditt försäkringsbolag och försäkrar egendomen.
Brandfarlig, explosiv eller på annat sätt farlig egendom som kan ge allvarliga konsekvenser får inte förvaras i förrådet.
Morastrand ansvarar inte för den förvarade egendomen. Vi avråder dig från att förvara egendom direkt på golvet eftersom den då riskerar att bli skadad vid eventuellt vattenläckage eller andra skador.

Du som har ett kallförråd tänk på att inte förvara textilier eller andra ömtåliga föremål där.

I källargångar och allmänna utrymmen får inte möbler, kartonger, leksaker, cyklar etc förvaras pga brandrisk.


Garage

I bostadsområdet Tuvan, Valhall och Hantverkaren finns garageplatser att hyra.


Golvläggning/Målning

Hyresgästen får själv bestämma över sitt lägenhetsunderhåll när det gäller målning, tapetsering, golvläggning eller slipning av parketten i lägenheten. Hyresgästen betalar endast för det arbete som de själv beställer.
VLU – Valfritt lägenhetsunderhåll gäller bara ytskikt, d.v.s. väggar, tak och golv. Hyresgästen avgör vem som ska utföra arbetet – hyresgästen själv, Morastrand AB eller någon privat entreprenör.

Om hyresgästen själv utför arbetet:
Det är viktigt att arbetet blir fackmannamässigt utfört. Inga extrema färger och material får väljas. Rådgör gärna med Områdesansvarig för ditt bostadsområde innan arbetet påbörjas.

Underhåll av badrum svarar Morastrand AB för. Spis, kyl och frys byts av Morastrand AB vid behov.


Grillning

Bäst är att använda bostadsområdets allmänna ytor. Se till att röken från grillen inte irriterar omgivningen eller att den förorsakar brand. Det är endast tillåtet att grilla med gasol- eller elgrill på din balkong.


Grovsopor

Varje höst och vår anlitas Prezero för att finnas på plats under ett par timmar på några bostadsområden för att hämta in grovsopor. Grovsopor är t ex cyklar, stora kartonger, barnvagnar, sängar, träavfall. Följande områden har hämtning: Tuvan, Tomtebo, Klockarhagen, Hånåkni, Stormyren, Rödmyren, Hindriksheden. Utskick görs till resp. område i god tid.

Övriga hyresgäster uppmanas att lämna sina grovsopor på Vattumyrens återvinningscentral efter gamla Sollerövägen.

 

Grovtvättstuga

I bostadsområdena Rödmyren och Stormyren finns speciella grovtvättstugor där man kan tvätta sådant som inte kan eller får tvättas i den vanliga tvättstugan, som t.ex. mattor, filtar mm.

 

Gräsklippning

Du som har en inhägnad uteplats med staket eller häck/buskar ansvarar för skötsel av denna. Gräsklippare och övriga trädgårdsredskap finns att låna i trädgårdsförråd på ditt bostadsområde. Lägenhets- eller tvättstugenyckeln passar. För mer information kontakta Områdesansvarig för ditt bostadsområde.


Halkolycka

Hyresgäst som råkar ut för halkolycka eller liknande vänder sig till sitt försäkringsbolag och anmäler händelsen. Hyresgästens försäkringsbolag handlägger ärendet.


Hemförsäkring

Morastrand täcker bara skador på själva byggnaden – inte dina personliga ägodelar. Därför är en hemförsäkring ett bra skydd för hyresgästen.

En hemförsäkring kan täcka delar av kostnaderna om en hyresgäst ex råkar ut för exempelvis:

  • Stöld, inbrott och skadegörelse.
  • Brand eller explosion.
  • Skador på hushållsmaskiner.
  • Översvämning.

Hyresgästen måste dock själv stå för självrisken.


Hissar

I några av våra bostadsområden finns hiss. Om fel uppstår, kontakta Morastrands Felanmälan. Tel 0250-299 91.


Hundar

En hund kan vara en mycket trevlig och kär familjemedlem. Men en del personer är allergiska mot husdjur eller till och med rädda för dem. Detta måste ni som hundägare ta hänsyn till.
Det är viktigt att alltid hundar kopplade inom bostadsområdet. Se till att hundar inte förorenar på området, speciellt inte i närheten av barnens lekplatser. Vi ser det som självklart att hundägarna tar upp hundbajset om olyckan skulle vara framme.


Husdjur

Har du hund, katt eller annat husdjur? Djuret får inte springa lös, annat än i din bostad. Det är särskilt viktigt att de hålls borta från barnens lekplatser. Tänk på hälsorisken och att många i dag är allergiska. Katter ska tas om hand, det är inte tillåtet att ha så kallade kattrappor från marken upp till balkongen eller till ett fönster. Hundar ska rastas utanför ditt bostadsområde och glöm inte att plocka upp efter den.


Hyra

Hela hyran betalas i förskott och ska vara Morastrand AB tillhanda senast den sista vardagen i varje månad. Logga in på ” Mina sidor” på Morastrands hemsida för att se din hyresavi. Du kan med fördel ansluta dig till Morastrands tjänst ”Autogiro” för betalning av hyran, kontakta Uthyrningen för mer information. Du kan även välja att betala hyran med e-faktura. Alla som har en Internetbank med betaltjänst kan få e-faktura.

 

Individuell mätning av el

I vissa av Morastrands lägenheter sker mätning av elförbrukningen. Hyresgästen kan själv se sin förbrukning på Mina sidor.
Morastrand har ett avtal med Energi Sverige och det ger dig som hyresgäst ett fördelaktigt elpris med 1,50 kr/kWh. Den totala kostnaden för el består av elhandelspris, elnätsavgift, energiskatt och moms. Kostnaden för din elförbrukning kommer att läggas på din vanliga hyresavi. Debitering sker varje månad. På hyresavin kommer din faktiska elförbrukning att redovisas, den ligger till grund för debiteringen.


Individuell mätning av varmvatten

I vissa av Morastrands lägenheter sker mätning av varmvattenförbrukningen.  Hyresgästen kan själv se sin förbrukning på Mina sidor. I hyran ingår 385 liter varmvatten per kvm och år. Vid högre respektive lägre förbrukning än vad som ingår i hyran debiteras/krediteras hyresgästen. Om du förbrukar mer varmvatten än vad som ingår i hyran så debiteras du med 40:-/m3 på hyresavin och om förbrukningen blir mindre än normalårsförbrukningen görs ett avdrag med 40:-/m3 på hyran. På hyresavin kommer din faktiska förbrukning att redovisas, den ligger till grund för debiteringen.

Vid avflyttning görs en avräkning och om du blir skyldig över 100:- så skickas en sluträkning ut. Om avräkningen visar att din fordran överstiger 100:- så får du tillbaka pengarna. Belopp under 100:- regleras inte.

 

Inflyttning i lägenhet

Hyresgästen har rätt att flytta in kl 12.00 den dag hyresavtalet börjar gälla. Inträffar dagen en söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, sker inflyttning nästa vardag.

 

Internet

Samtliga bostadsområden är fiberanslutna. Det finns ett lägenhetsnät i varje lägenhet där uttag för telefoni, bredband samt TV installeras. Open Universe är det företag i Mora som är kommunikationsoperatör.
Besök Open Universe hemsida https://openuniverse.se/morastadsnat för att se priser på bredbandsuppkoppling, telefoni och TV.

För att få information vid inflyttning om de tjänster som Open Universe har ska datorn anslutas till lägenhetsnätet i vardagsrummet. Informationen finns tillgänglig från kontraktsdatumet. Nätverksuttaget sitter på undersidan av dosan.


Katter

Katten är ett älskat husdjur för många människor, men för andra är den ett problem. En del är allergiska, andra tycker helt enkelt inte om katter.
Vi får ibland klagomål på lösspringande katter som orsakar olägenheter i bostadsområden. Framförallt rör det sandlådor, trädgårdar, uteplatser, balkonger och trapphus som förorenats av katter. Det har också hänt att katter berett sig en sovplats på utemöblernas dynor eller smitit in genom öppna dörrar och fönster, vilket kan orsaka allergiska reaktioner hos kattallergiker.

Lagstiftningen säger att en kattägare ska ha regelbunden tillsyn över sin katt så att den får mat och vatten, och den vård den behöver och även sköta den så att den inte orsakar olägenhet för andra.

Katten bör även vara märkt, så att den inte bedöms vara en vildkatt, då kan ägaren kontaktas om den far illa.

Om du inte ska använda din katt till avel är det bra att kastrera den. En kastrerad katt blir ofta lugnare, och har mindre revir. Katter kan kastreras tidigast vid sex månaders ålder. Hankatter har könslukt i urinen som de sprider över hela sitt revir. Den fräna lukten från urinen försvinner om katten kastreras.

Det går att lära katten att gå på sin egen kattlåda även utomhus. Bygg en sandlåda på din uteplats så behöver den inte gräva i någon annans rabatt eller sandlåda.

Tänk på att du har strikt ägaransvar för din katt. Det betyder också att du kan vara ersättningsskyldig för vad din katt kan ställa till med. Var noga med att rengöra kattlådan regelbundet så att lukten inte sprider sig inne i lägenheten. Förorsakar katten skador och lukt i den egna lägenheten så att den måste saneras är det hyresgästen själv som får stå för kostnaderna.

 

Tips på åtgärder man kan vidta för att freda sig från katter som förorenar

  • Täck över egna sandlådor med nät, presenning, fiberduk eller lock av något slag.
  • För att skydda dina rabatter kan du lägga ett nät över rabatten när du planterar. Blommorna kommer upp genom nätet, men katten hindras att gräva i rabatten.
  • Självklart får du inte sätta något i rabatten som kan skada barn, katter eller andra djur.
  • Myggfönster och dörrar med inbyggt myggnät låter luften komma in men håller katten ute. Även enklare myggnät som fästs med kardborre upptill och tyngder nedtill i dörren kan minska risken för att katter tar sig in.
  • Citronpeppar, citronsyra och vitpeppar kan vara bra för att hålla katten borta. Även apelsinskal, pomeransskal och kaffesump kan läggas ut då doften ogillas av en del katter. Att stänka lite parfym, upplöst C-vitamin (ett rör på 10 l vatten) eller vitlöksvatten på jorden gillas inte heller av katter då doften inkräktar på deras revir. Rosmarinolja är en annan för människan välgörande men för katter avskräckande doft. Alla dessa åtgärder kan behöva upprepas efter regn.
  • Om du är på plats kan du spruta lite vatten på katten när den kommer in på din uteplats. En sprayflaska men liten stråle räcker, du får inte skada katten. Vatten är effektivt eftersom katter inte tycker om överraskningar och lär sig fort att undvika din uteplats. Även en tillbringare eller hink med vatten är effektivt. Naturligtvis måste det användas med förstånd och varmt vatten får du inte kasta på något djur.


Kvarterslokal

Inom Morastrand finns ett antal kvarterslokaler som kan användas för gemensamma aktiviteter. Den som hyr lokalen ska ha fyllt 18 år och själv vara med i lokalen vid lånetillfället.
Gå in på fliken Hyresgästinformation för ditt bostadsområde för att se vem som lånar ut kvarterslokalen. Du kan även ringa Områdesansvarige för ditt bostadsområde för att få kontaktuppgifter.


Lediga lägenheter

Hyrestorget är ett smidigt sätt att söka bostad hos Morastrand via Internet.
På Hyrestorget presenteras samtliga lediga lägenheter – och det är den intresserade själv som sköter bostadssökandet.
De intresserade kan via webben söka efter lägenheter samt göra intresseanmälningar.
Torget– de lägenheter som finns på denna marknadsplats hyrs ut efter ett kösystem som grundar sig på hur länge man stått i kö hos Morastrand. En poäng per dag lämnas till bostadssökande. Efter att anmälningstiden har gått ut får de 5 kunder som gjort intresseanmälan och stått längst i kö ett erbjudande.
Morastrand förbehåller sig rätten att fritt välja hyresgäst.


Lekparker

I de flesta bostadsområden finns lekplatser med sandlådor och lekredskap som
Morastrand sköter. För allas trevnad och säkerhet besiktas alla lekplatser en gång per år.
För att anmäla eventuella skador på lekplatsen i ditt område gör du en felanmälan på tel 0250-299 91.


Lägenhetsbyte

Om du vill byta din lägenhet och själv har hittat en bytespartner så måste bytet godkännas av oss på Morastrand. Rätten att byta lägenhet gäller för alla som har ett förstahandskontrakt. Du kan byta mot en annan hyresrätt. Förutsättningen för bytet är att du avstår från din nuvarande hyresrätt i syfte att skaffa en annan bostad. Din möjlighet att byta till sig en annan bostad är också begränsade när det finns andra lediga bostäder som du kan hyra eller köpa utan att behöva lämna din lägenhet i byte.

Är flera lägenheter inblandade i bytet skall byteskedjan vara obruten, det vill säga att inblandade parter flyttar in i respektive lägenhet.

Enligt hyreslagen ska du vid ett byte som hyresgäst visa att du har ”beaktansvärda skäl”. Det kan till exempel vara att du på grund av ändrade familjeförhållanden behöver mindre eller större bostad. För att Morastrand skall godkänna bytet fordras att den tilltänkte hyresgästen klarar av hyran och inte har misskött tidigare boende.

När du har hittat en bytespartner som du kommit överens med, tar du kontakt med Uthyrningen. För att underlätta vår handläggning vill vi att du lämnar följande uppgifter redan vid första kontakten: bytesdatum, adress för byteslägenheten, bytespartnerns namn och hyresvärd.
Efter att vi fått in byteshandlingarna behandlar vi din ansökan. Mer om byte kan du läsa i 35 § Hyreslagen.

 

Lägenhetsnummer

Lägenhetsnumret finns angivet på hyresavtalets första sida, längst upp till höger. Vid kontakt med ex. Open Universe för beställning av ex. tv, telefon och data anges lägenhetsnumret utan nollor,
ex. 13-2-8-11.
Vid adressändring anges det av Lantmäteriet beslutade lägenhetsnumret, fyra siffror. Det finns angett på ditt hyresavtal under rubriken ”produkt”.
Hyresgäster som bor i lägenhet med trapphus har sitt lägenhetsnummer i trapphusregistret (fyra siffror).


Lägenhetsnycklar

Till varje lägenhet hör 3 st nycklar.
Behöver hyresgästen fler nycklar måste en nyckelrekvisition skrivas ut av Felanmälan. Hyresgästen ska vid avflyttning lämna samtliga lägenhetsnycklar. Hyresgästen får endast använda auktoriserad nyckeltillverkare. Inmontering av extralås som ex 7-tillhållarlås bekostas helt av hyresgästen.


Lägenhetsunderhåll

Hyresgästen får själv bestämma över sitt lägenhetsunderhåll när det gäller målning, tapetsering, golvläggning eller slipning av parketten i lägenheten.
Hyresgästen betalar endast för det arbete som de själv beställer och med tillägg till hyran.
VLU – Valfritt lägenhetsunderhåll gäller bara ytskikt, d v s väggar, tak och golv.
Underhåll av badrum, wc svarar Morastrand AB för även i fortsättningen. Spis, kyl och frys byts av Morastrand AB vid behov.
Hyresgästen avgör vem som ska utföra arbetet – hyresgästen själv, Morastrand AB eller någon privat entreprenör.
Om hyresgästen själv utför arbetet:
Det är viktigt att arbetet blir fackmannamässigt utfört. Inga extrema färger och material får väljas. Rådgör gärna med Områdesansvarig för ditt bostadsområde innan arbetet påbörjas.

Om Morastrands entreprenör anlitas debiteras kostnaden som ett tillägg till hyran, 6 år för tapetsering och 12 år för golv.

Så här mycket kostar det med målning och tapetsering:
Takmålning och tapetsering av ett normalstort vardagsrum, hyrestillägg/månad: 122-128 kr

Takmålning och tapetsering av ett sovrum hyrestillägg/månad: 79-122 kr

Takmålning och tapetsering av ett kök, vi rekommenderar att målad väv sätts upp: hyrestillägg/månad: 54–83 kr

Takmålning och tapetsering av en hall, vi rekommenderar att målad väv sätts upp: hyrestillägg/månad: 46-88 kr

Så här mycket kostar det med golvläggning alt. slipning av parkett:
Vardagsrum hyrestillägg/månad: 48 kr
Sovrum hyrestillägg/månad: 29 kr
Kök hyrestillägg/månad: 31 kr
Hall hyrestillägg/månad: 31 kr

Hur fungerar det?
På Morastrands kontor i Öna, finns tapetkataloger, golv- och luckprover. Du fyller i en beställningsblankett och vi beställer arbetet hos målaren/golvläggaren. Målaren/golvläggaren tar sedan kontakt med dig för att bestämma tidpunkt för renovering.
Tag kontakt med Områdesansvarige för ditt bostadsområde för mer information


Markiser

Markiser ingår inte i din bostad. Väljer du att själv montera markiser är dessa ditt eget ansvar. Finns det markiser i din bostad när du flyttar in är det hyresgästen innan som lämnat dem. Du som hyresgäst ansvarar själv för markiserna och för deras underhåll.


Mina sidor

Logga in på ”Mina sidor” på Morastrands hemsida för att se din hyresavi, dina aktuella avtal, göra felanmälan samt ändra adress för din hyresavi under en kortare period. Här kan du även säga upp din lägenhet. Logga in på ”Mina sidor” med ditt Bank ID.


Mopeder/Motorcyklar

Tänk på din omgivning och kör därför försiktigt och låt gångstråken vara fria från trafik. Parkera din moped/motorcykel på skyltade p-platser utomhus eller i garagen, de får inte förvaras i källaren eller i trapphuset.


Motorvärmare / Bilplatser / Carport / Garage

I vissa bostadsområden måste man hyra en parkeringsplats om man har bil p.g.a att det inte finns några fria parkeringsplatser. Besöksplatser får endast nyttjas av besökare och bilen måste flyttas inom 24 timmar.

Parkeringsplatserna hyrs ut till Morastrands hyresgäster, kontakta Morastrands Uthyrning så berättar vi vilka platser som är lediga.

Uppsägningstiden är minst 1 månad före den avtalade hyrestidens utgång. I annat fall förlängs avtalet med 12 månader. All uppsägning sker via Uthyrningen. Securitas bevakar kontinuerligt alla parkeringar i våra områden. Hyresgästen är skyldig att snöröja och halkbekämpa den egna bilplatsen. Hyresgästen ska alltid hålla luckan låst samt alltid dra ut sladden ur uttaget när den inte är kopplad till bilen.

Motorvärmaren i bilen drar ca 400 watt och kupévärmaren ca 800 watt. I motorvärmaruttaget sitter en 6 ampere säkring, vilket motsvarar 1 200 watt. Om motorvärmaren inte fungerar kontrollera säkringen (som ska vara uppvickad) för att fungera.
All ev. felanmälan görs direkt till Morastrands felanmälan.

Motorvarmare funktionsbeskrivning >>


Målning / Golvläggning

Hyresgästen får själv bestämma över sitt lägenhetsunderhåll när det gäller målning, tapetsering, golvläggning eller slipning av parketten i lägenheten.
Hyresgästen betalar endast för det arbete som de själv beställer och med tillägg till hyran.
VLU – Valfritt lägenhetsunderhåll gäller bara ytskikt, d v s väggar, tak och golv.
Underhåll av badrum, wc svarar Morastrand AB för även i fortsättningen. Spis, kyl och frys byts av Morastrand AB vid behov.
Hyresgästen avgör vem som ska utföra arbetet – hyresgästen själv, Morastrand AB eller någon privat entreprenör.
Om hyresgästen själv utför arbetet:
Det är viktigt att arbetet blir fackmannamässigt utfört. Inga extrema färger och material får väljas. Rådgör gärna med Områdesansvarig för ditt bostadsområde innan arbetet påbörjas.

Om Morastrands entreprenör anlitas debiteras kostnaden som ett tillägg till hyran, 6 år för tapetsering och 12 år för golv.

Så här mycket kostar det med målning och tapetsering:

  • Takmålning och tapetsering av ett normalstort vardagsrum, hyrestillägg/månad: 122-128 kr
  • Takmålning och tapetsering av ett sovrum hyrestillägg/månad: 79-122 kr
  • Takmålning och tapetsering av ett kök, vi rekommenderar att målad väv sätts upp: hyrestillägg/månad: 54–83 kr
  • Takmålning och tapetsering av en hall, vi rekommenderar att målad väv sätts upp: hyrestillägg/månad: 46-88 kr
  • Så här mycket kostar det med golvläggning alt. slipning av parkett:
    Vardagsrum hyrestillägg/månad: 48 kr
    Sovrum hyrestillägg/månad: 29 kr
    Kök hyrestillägg/månad: 31 kr
    Hall hyrestillägg/månad: 31 kr

Hur fungerar det?

På Morastrands kontor i Öna, finns tapetkataloger, golv- och luckprover. Du fyller i en beställningsblankett och vi beställer arbetet hos målaren/golvläggaren. Målaren/golvläggaren tar sedan kontakt med dig för att bestämma tidpunkt för renovering.
Tag kontakt med Områdesansvarige för ditt bostadsområde för mer information


Olyckshändelse / Skadegörelse

Skador som beror på egen oaktsamhet eller försumlighet ansvarar du själv för och du får stå för kostnaden. Då är det viktigt att du har en hemförsäkring. När du felanmäler skadan ska du meddela om det är du som orsakat den. Reparatören alternativt Områdesansvarige kommer till bostad gör en bedömning om hur skadan gått till och om det är du eller Morastrand som ska stå för kostnaden.

Exempel 1:
Morastrand AB är inte ersättningsskyldig ex om en frys gått sönder och dess innehåll är förstört. Hyresgästen får vända sig till sitt Försäkringsbolag. Morastrand AB lagar/byter ut frysen.

Exempel 2:
Morastrand AB är inte ersättningsskyldig ex om en tvätt krympt i en tvättmaskin och vi kan påvisa att maskinen är funktionell.

Exempel 3:
Om en fönsterruta krossats från insidan är hyresgästens ersättningsskyldig. Om fönsterrutan har krossats från utsidan behöver inte hyresgästen vara ersättningsskyldig. Morastrand AB utreder vid besök.


Open Universe

Open Universe är kommunikationsoperatör i Mora. I våra lägenheter är ett lägenhetsnät för telefoni, bredband och TV installerat. Besök Open Universe hemsida https://openuniverse.se/morastadsnat för att se priser för bredbandsuppkoppling, telefoni och TV.


Parabol

De flesta av våra hyresgäster behöver ingen parabolantenn. Via vårt öppna bredbandsnät och via kabel-tv-nätet kan du beställa kanaler och kanalpaket med olika inriktningar och på många språk.
Hyresgästen ansvarar för att montering sker på ett säkert sätt samt för eventuella skador som kan orsakas av parabolantennen. Hyresgästen ansvarar för kostnader som uppstår för återställning vid nedmontering av parabolantennen.
Tillstånd för att få sätta upp en parabol ges av Områdesansvarig för ditt bostadsområde.


Persienner

Persienner ingår ej i lägenhetens utrustning. Hyresgästen får själv bekosta alla ev. reparationer.


Pool

Pooler eller plaskdammar för de små är tillåtet, med ett vattendjup på max. 20 cm. Tänk på att inte lämna poolen obevakad och att tömma ur den en bit från huset, så snart barnen badat färdigt.


Rökfri boendemiljö

På några bostadsområden kan vi erbjuda rökfria lägenheter, kontakta Uthyrningen för mer information.


Rökning

I alla gemensamma lokaler som entréer, trapphus, hissar, förråd, källare, tvättstugor, samlingslokaler och garage är det helt rökfritt. Det är alltså inte tillåtet att röka där andra människor också har rätt att vara.

I din egen bostad bestämmer du själv hur du vill göra med undantag för de rökfria boendemiljöerna. Det är tillåtet att röka på balkonger och uteplatser. Men tänk på att tobaksrök kan upplevas som störande och besvärande av dina grannar. Visa därför alltid hänsyn.

Om du som hyresgäst ska flytta ur din lägenhet och har rökt inne kan det behövas en extra tvätt och en sk. patentering. Detta medför en merkostnad för dig. Nikotinet sätter sig i väggarna, inredningen får en gulnande färg och lukten går inte att tvätta bort utan patentering.

Du som hyresgäst faktureras separat efter utfört arbete och kostnaden beror på bostaden storlek, antal rum som renoveras och hur mycket nikotin som måste tas bort.


Skadeinsekter

Morastrand AB har avtal med saneringsföretaget Nomor 0771-122300, tel tid: måndag – fredag 7.00 – 17.00. Hyresgästen kontaktar själv företaget. Anmälan kan även göras på www.nomor.se.  Ange Morastrand AB, org.nr 556099-9244. Saneringsföretaget bekämpar ohyran och förhindrar spridning.

 

Skyddsrum

  1. Det finns skyddsrum i många av Morastrands fastigheter. På MSBs hemsida (Myndigheten för Samhällsförsvar och Beredskap) finns en interaktiv skyddsrumskarta där du kan själv kan leta upp närmaste skyddsrum. Det finns några felaktigheter i denna karta vad gäller Morastrand AB, dessa kommer att rättas inom kort. MSB:s skyddsrumskarta (arcgis.com)
  2. Vid händelse av krig blir du uppmanad att gå till närmaste skyddsrum. Det betyder att även om skyddsrummet ligger i Morastrands hus, så kan det komma att användas av personer som inte bor i huset. Dörren kommer att stå öppen, det vill säga att inga nycklar eller taggar behövs för att komma in.
  3. Många skyddsrum i Sverige används som förråd när det inte är krig. Det är MSB som beslutar om eller när skyddsrummen ska öppnas. När beslutet är fattat har vi som fastighetsägare (tillsammans med andra) 48 timmar på oss att ställa i ordning skyddsrummen för sitt ändamål. För mer information, se MSB:s hemsida.
  4. I ett iordningsställt skyddsrum ska det finnas vatten upptappat på kärl, värme, ventilation och toalettmöjligheter. Däremot finns det inte till exempel mat eller filtar. På MSBs hemsida hittar du en lista på saker som kan vara bra att ta med till ett skyddsrum. Frågor och svar om skyddsrum (msb.se)
  5. Ett skyddsrum är till för att skydda civilbefolkningen i händelse av krig. Ett skyddsrum skyddar från till exempel bomber, splitter, radioaktivitet och gas. Man ska kunna vistas säkert i ett skyddsrum i upp till två dygn.
  6. Svenska skyddsrum är endast avsedda för människor.
  7. Skyddsrum ska vara uppmarkerade med en tydlig vit skylt märkt ”skyddsrum”.


Snöröjning

För oss är det viktigt att hyresgästerna känner sig trygga även utanför sin bostad. Snöröjning och sandning har därför hög prioritet för oss. Vi prioriterar enl. följande ordning, in- och utfartsvägar till bilplatserna (den förhyrda bilplatsen ansvarar hyresgästen själv för), gårdar och entréer samt källartrappor.


Störning

Att bo i flerfamiljshus innebär att många människor ska leva och samsas tillsammans. Det är därför viktigt att du respekterar dina grannar genom att följa de regler som gäller för boende hos Morastrand. Vissa ljud får man helt enkelt acceptera, så som ljud från tv-apparater och småbarn som låter. Men ibland kan det bli för mycket ljud.
Ofta hjälper det att kontakta din granne och berätta vad det är som stör dig. Denne kanske inte är medveten om att han eller hon stör sin omgivning. Om detta inte hjälper ska du kontakta oss.
Efter kontorstid, på kvällar och helger kontaktar du ”Störningsjouren” på tel 023-711 450. Vi vill att du ska trivas i din bostad, så tveka inte att höra av dig.
Vid bekräftad störning från Securitas debiteras hyresgästen som stör.


Studsmattor

Vi tillåter att studsmattor ställs upp på uteplatsen under förutsättning att man som hyresgäst skriver på en överenskommelse om att man ansvarar för samtliga sak- och personskador som kan uppkomma i samband med användandet.
I avtalet står även att studsmattan ska placeras så att grannar och övriga personer som vistas inom området inte störs. Om det inkommer klagomål om störningar ska studsmattan tas bort direkt så att störningarna upphör.


Tidigare inflyttning

Eventuellt tidigare inflyttning är alltid en överenskommelse mellan den gamla och den nya hyresgästen och påverkar inte avtalet med Morastrand AB.
Vid tidigare inflyttning tar du själv över ansvaret för att kontrollera att städningen av bostaden är godkänd. Om ytterligare städning behövs får du själv stå för arbete och kostnader. Kontraktsinnehavaren är ansvarig för bostaden tills dess att kontraktet löpt ut.


TV

Sappa är Morastrands leverantör av kabel-TV. Här hittar du en kanallista för TV utbudet.

Sappa kanalutbud >>

Om du vill beställa fler tv-kanaler förutom Morastrands basutbud, kontakta Opennet.

För att få bästa möjliga bild ska digitalsökning göras.  Har tv:n varit inställd på analogsökning kan en grundåterställning av tv:n behöva göras för att de digitala kanalerna ska hittas.   


Tvättmaskiner

Morastrand hjälper till att installera tvättmaskin, utan kostnad, om el och vatten är förberett. Tvättmaskinen ska finnas på plats, oemballerad. Kom ihåg att demontera transportsäkringar.
I de lägenheter som inte är förberedda för diskmaskin kan Morastrand göra en bedömning om möjlighet finns för installation. Installationen medför en hyreshöjning.
Vid avflyttning hjälper Morastrand dig att koppla ur tvättmaskinen, kostnadsfritt.


Tvättstugor

Tvättstugor finns i varje bostadsområde förutom på Spanskvägen 16-18. Tvättstugan kan ligga i husets källare eller i separat byggnad. I bostadsområdena Riskitt, Bäckåkern och Älvstranden ingår tvättmaskin i lägenhetens utrustning.

Till tvättstugan får hyresgästen en särskild dörrnyckel samt en bokningscylinder för att boka tvättpass. Bokningscylindern är märkt med lägenhetsnumret. Bokningstagg finns till tvättstugorna på Rödmyren, Stormyren, Valhall, Hantverkaren, Hånåkni, Tomtebo, Hindriksheden, Tuvan samt Klockarhagen. Taggen används till ytterdörr och för bokning av tvättid. Gemensamt för de bägge bokningssystemen är att hyresgästen bara kan boka ett tvättpass i taget. Att nyttja tvättmaskiner och övrig utrustning är avgiftsfri.

Det är varje hyresgästs skyldighet att städa efter varje tvättpass. Det gäller även torktumlarens filter. All felanmälan görs till Morastrands felanmälan och hyresgästen bör därefter märka den trasiga maskinen med ” Felanmäld ” samt datum.
På vissa bostadsområden är en del av tvättstugan ” obokningsbar ” dvs maskiner som hyresgästen omedelbart kan tvätta i utan att använda bokningscylindern om den maskinen är ledig.


Underhållsarbeten

Underhållsarbeten ska aviseras till hyresgästen minst 7 dagar innan arbetet påbörjas genom att entreprenören ringer eller lämnar ett skriftligt meddelande till hyresgästen.


Uppsägning av lägenhet

Du måste alltid säga upp ditt hyreskontrakt skriftligt om du vill flytta. Uppsägningstiden inleds vid månadsskiftet efter att uppsägningen kommit in till Morastrand. Säg upp kontraktet minst tre månader innan du ska flytta. Tänk på att uppsägningstiden räknas i tre hela kalendermånader. Uppsägning kan ske via digital uppsägning på ” Mina sidor ” eller genom att du skickar in din uppsägning via post.

Några exempel:

  • Om du säger upp din lägenhet den 4 januari gäller uppsägningen till avflyttning den 1 maj. Uppsägningstiden börjar att gälla fr. o. m månadsskiftet och varar alltså under februari, mars och april.
  • Om du säger upp lägenheten den 25 februari gäller uppsägningstiden till den 1 juni med uppsägningstid tre hela kalendermånader, d.v.s mars, april och maj.

Glöm inte att:

  • Direkt när du sagt upp din lägenhet så kommer vi att göra en förbesiktning av lägenheten. Dag och tid bestäms vid uppsägningen och bokas av Bobutikens personal. Vi tar för givet att du med vid detta tillfälle. Förbesiktningens syfte är att kontrollera lägenhetens skick. Besiktningen protokollförs och utförs av Områdesansvarig för ditt område.
  • Din lägenhet kommer även att slutbesiktigas innan du flyttar ur. Besiktning bokas i god tid med Områdesansvarig.
  • Du måste lämna lägenheten noggrant städad och med all inredning på plats, t ex dörrar, hatthylla, garderober eller annat som du kanske förvarat i ditt vinds- eller källarförråd.
  • Du är skyldig att låta intresserade hyresgäster få se på lägenheten innan du flyttar därifrån.
  • Du måste lämna tillbaka nycklarna senast klockan tolv på avflyttningsdagen. Rådgör med Områdesansvarig för ditt område.

Uthyrningsregler

Det finns ett antal grundkrav som du måste uppfylla för att stå i vår bostadskö och få hyra en bostad hos oss. Grundkraven ändrades den 24.5 2017 för att bättre möta behovet hos sökande som det ser ut idag.

Uthyrningsregler (PDF) >>


Ventilation

Hyresgästen ansvarar för rengöring av fettfilter i fläktkåpor och frånluftsdon i lägenheten under boendetiden och vid avflyttningsstädning.

Translate »